Tarieven, vergoedingen & overige informatie
Praktijkinformatie
Hoe verloopt een traject?
1. Gratis telefonisch kennismakingsgesprek
De telefonische kennismaking is bedoeld om kennis te maken, vragen te kunnen stellen en om te overleggen. Het telefonisch kennismakingsgesprek is voor jou ook een eerste moment om te voelen of het “klikt” met mij. Als je vervolgens een afspraak maakt voor een intake, dan stuur ik je een behandelovereenkomst toe zodat je die je van tevoren door kunt lezen.
2. Intake
In het intakegesprek gaan we dieper in op datgene waar je voor komt: wat is er aan de hand? Waar loop je tegen op? Wat heb je al geprobeerd? En vooral ook: wat wil je bereiken? Vervolgens bespreken we samen hoe we een en ander gaan aanpakken. Daarvoor doe ik uiteraard een voorstel. Soms is er bij het intakegesprek al ruimte voor een oefening of een kennismaking met de manier van werken. Aan het eind van de intake beslis je of je verder wil gaan. En zo ja, dan maken we afspraken over het vervolg en ondertekenen we beiden de behandelovereenkomst.
3. Afstemming en evaluatiemomenten
Gedurende het proces stemmen we steeds af of we nog op de juiste weg zitten. Op gezette tijden en in ieder geval na de eerste vijf sessies doen we dat nog een keer expliciet. En natuurlijk bespreken we aan het eind of en in hoeverre je je doelen hebt bereikt.
4. Online mogelijkheden
Als je niet naar de praktijk kunt komen, kunnen sessies ook online plaatsvinden. Ik werk daarbij met een beveiligd online-programma. Ook bij ziekte kan dit een alternatief zijn voor een livesessie.
Tarieven en vergoedingen
Tarief hypnotherapie
De kosten voor een sessie hypnotherapie bedragen voor particuliere cliënten €100. Dit geldt ook voor de intakesessie. Een sessie duurt ongeveer 1½ uur met een mogelijke uitloop van maximaal ½ uur. De hypnotherapiesessies zijn vrijgesteld van BTW.
Een telefonisch kennismakingsgesprek is kosteloos.
Vergoedingen bij hypnotherapie
Veel zorgverzekeraars kennen een gedeeltelijke vergoeding voor hypnotherapie uit de aanvullende verzekering onder de noemer “alternatieve geneeswijzen”. De hoogte van de vergoedingen hangt af van de verzekeraar en de polisvoorwaarden. Op www.zorgwijzer.nl/vergoeding/hypnotherapie kun je zien of en hoeveel je eigen zorgverzekering hypnotherapie vergoedt. Maar het valt altijd aan te raden je eigen verzekeringspolis te raadplegen of te informeren bij de verzekeraar.
Tarief Coaching
Voor bedrijven stel ik op verzoek een offerte op. Voor ZZP-ers geldt een gereduceerd coachingsttarief.
Vergoedingen bij coaching
Coaching wordt niet vergoed door de zorgverzekeringen.
In sommige gevallen willen werkgevers de sessies vergoeden. Soms ook een arbodienst of een re-integratie-bureau. Informeer hierover bij je werkgever of de andere instantie. In dergelijke gevallen maak ik na een intake met jou een offerte voor je werkgever of de andere instantie. Deze krijg je altijd van tevoren te lezen.
Als je ZZP-er bent, ben je zelf de opdrachtgever. Voor ZZP-ers geldt een gereduceerd coachingstarief dat gelijkgesteld is aan het tarief hypnotherapie voor particuliere cliënten. Op dit moment is deze dienst vrijgesteld van btw.
Als ZZP-er kun je de coachingssessies in veel gevallen aftrekken als bedrijfskosten. Het is verstandig om hierover van tevoren met je boekhouder of accountant te overleggen.
Aangesloten bij
Deze beroepsverenigingen en kwaliteitsregisters stellen eisen aan de deskundigheid van de aangesloten therapeuten en aan de kwaliteit van de praktijkvoering en voorzien in een klachtenregeling.
Praktische informatie
Hoe lang duurt de therapie meestal?
Daar is in in het algemeen heel weinig over te zeggen. Het hangt af van waar je voor komt en vooral ook van wat jij wilt bereiken.
Sommige cliënten hebben na enkele sessies voldoende gereedschap om er zelf mee verder te gaan. Anderen hebben graag langer begeleiding.
We evalueren geregeld hoe ver we zijn in het traject en dat doen we in ieder geval na de eerste vijf sessies. Op ieder moment in het traject kun je zelf nagaan of je nog voldoende profijt hebt van de sessies.
Wat is de frequentie van de sessies?
De frequentie van sessies is in het begin meestal tweewekelijks. Maar ook dat kan in onderling overleg voor jou anders zijn. Als het nodig is maken we (tijdelijk) iedere week een afspraak. Of juist minder frequent als dat wenselijk is. En op het laatst is soms een laagfrequent contact nog wenselijk. Er zijn ook mensen die het prettig vinden om om de zoveel tijd toch nog een afspraak te maken na afsluiting van de therapie of die na afsluiting van de therapie incidenteel nog eens een onderhoudsafspraak maken.
Hoe wordt de kwaliteit bewaakt?
Ik ben aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Hypnotherapeuten, de NBVH en bij het Nederlands Verbond voor ECP-houders, het NVECP. De richtlijnen en professionele eisen van deze beide beroepsverenigingen zijn van toepassing op de praktijk. Tevens ben ik geregistreerd in het HBO-Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) en bij de European Association for Psychotherapy (EAP) het Europers kwaliteitsregister voor psychotherapie.
Deze organisaties stellen eisen aan deskundigheidsbevordering en praktijkvoering door jaarlijkse herregistratie en 5-jaarlijkse praktijkvisitatie.
Hoe is het geregeld met de privacy?
Je privacy staat voorop. Alles wat je bespreekt is vertrouwelijk. Zonder jouw uitdrukkelijke toestemming wordt geen contact opgenomen met of informatie gegeven aan derden. Op de website vind je mijn privacyverklaring. Deze wordt je ook toegestuurd bij de aanmelding en is desgewenst ook op papier te verkrijgen in de praktijk.
Hoe kan ik een afspraak afzeggen of verzetten?
Een afspraak kan tot 24 uur van tevoren kosteloos worden geannuleerd. Afmelden kan telefonisch of per e-mail. Bij niet tijdige afmelding, wordt de helft van de sessieprijs in rekening gebracht. Indien je zonder afmelding niet komt op de afgesproken dag en tijd, wordt het gehele sessiebedrag in rekening gebracht.
Bij ziekte kunnen we ook kiezen voor een online sessie, wanneer de gezondheid dat toe laat.
Hoe kan ik betalen?
Betaling kan contant of door overschrijving op rekening van de praktijk binnen 15 dagen na ontvangst van de factuur.
Wanneer kan ik bellen als ik een vraag heb?
Tijdens de sessies staat de telefoon altijd uit. Je kunt inspreken en dan bel ik je zo snel mogelijk terug. Meestal dezelfde of de volgende dag.” Als je me direct zelf wil spreken heb je de meeste kans van maandag tot en met donderdag tussen 17:00 uur en 19:00 uur. Je kunt me ook een mailtje sturen, dan maken we een afspraak voor een telefoongesprek op een rustig moment.
Hoe gaat het bij ziekte en vakantie van de therapeut?
Indien je dit wenst, is het mogelijk om vervanging te regelen bij vakantie of ziekte van de therapeut. Voor langdurige ziekte zijn afspraken gemaakt met een collega.
Is de praktijk rolstoel toegankelijk?
Nee helaas niet. De praktijk is gevestigd op de tweede etage en er is geen lift aanwezig. Als je graag wil komen, neem dan toch contact op. Wellicht kunnen we een andere oplossing bedenken. Onlinesessie zijn altijd mogelijk via een beveiligde beeldverbinding.
Is een verwijzing door de huisarts noodzakelijk?
Nee, een verwijzing door de huisarts is niet noodzakelijk. Bij lichamelijke klachten is het wel van belang dat de (huis)arts op de hoogte is en de diagnose heeft gesteld. Vaak is er dan ook afstemming met de huisarts of specialist. Bij ernstige psychische klachten of als je medicatie gebruikt kan die afstemming ook gewenst zijn.
Kan ik een schriftelijke rapportage krijgen?
Overleg met de huisarts, andere hulpverlener of verwijzer wordt in het algemeen niet in rekening gebracht. Schriftelijke rapportage aan een andere behandelaar of instantie wordt wel berekend. Hierbij geldt maximaal het sessietarief.
Wat zijn de registratienummers AGB en beroepsverenigingen?
AGB zorgverlenersnummer 90033810 / 94011947
AGB praktijkcode 90012801 / 94059475
Registertherapeut NBVH 2005026
Therapeutlid NVECP 10055
RBCZ/TCZ licentienummer 403220R
Aangesloten bij EAP
Aansluitingsnummer S.C.A.G. 10672
Wat als ik een klacht heb?
De verschillende beroepsorganisaties en registers waarbij ik ben aangesloten, zoals de beroepsverenigingen NBVH en NVECP en de koepel RBCZ, zien toe op de kwaliteit van de beroepsuitoefening en de praktijkvoering van de aangesloten therapeuten. Zij voorzien ook in een klachtenregeling in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Als je ergens ontevreden over bent, aarzel dan niet om dit met mij te bespreken, zodat we samen tot een goede oplossing kunnen komen.
Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunt je contact opnemen met mijn beroepsvereniging NBVH (www.hypnotherapie.nl). Daar kun je een beroep doen op een onafhankelijke klachtenfunctionaris vanuit de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG) waar ik via de NBVH bij ben aangesloten. Een beroep op de onafhankelijke klachtenfunctionaris is kosteloos (https://www.scag.nl).
Als de inzet van de klachtenfunctionaris niet leidt tot een bevredigend resultaat, kunt je je klacht (als geschil) voorleggen aan de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/zorgcommissies/complementaire-gezondheidszorg/. De geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend. NB de geschillencommissie neemt de klacht pas in behandeling na doorlopen van het klachtentraject bij de klachtenfunctionaris.
Een uitgebreidere beschrijving van de gehele klachtenprocedure is te vinden in de folder van de SCAG.
Via mijn registratie bij de RBCZ, een overkoepelende organisatie die beroepsbeoefenaren in de alternatieve en complementaire zorg registreert en certificeert, ben ik tevens gebonden aan het tuchtrecht dat wordt verzorgd door de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (http://www.tcz.nu).